Er det en naturlov,
at du tager på i vægt efter dit rygestop?

Af Jimmy Hansen

Nej. Men der er dog en flok ting, du skal være vågen omkring.

Fra naturens side får du en kunstig slankekur foræret, når du pelser smøger. Sådan er det i hvert fald for mange. Stofskiftet begår et slags kvantespring og er lidt højere end normalt under rygning. Når du således stopper med at ryge, er der en periode på 3-5 måneder, hvor man er mere tilbøjelig til at få ekstra kg på sidebenene (indtil kroppen har fundet tilbage til normaltilstand). Det er denne periode, der er den kritiske.

Kritisk af mange årsager.

For ikke nok med, at du stofskiftemæssigt er udfordret, har smøgerne – set i forhold til vægt og kalorieindtag – spillet en ret stor rolle på forskellig vis.

Det vistnok “farligste” element i denne kontekst er, at du begynder at spise på dine følelser. Egentlig lidt på samme måde, som du har røget på dine følelser. Så for nogle af os eksrygere gælder det, at vi begynder at spise pænt store mængder Bjørnsted chokolade fra Føtex, hver gang vi bliver stressede eller kede af det. Så det hurtige regnestykke bliver så et langt højere kalorieindtag sammen med et lavere stofskifte, og så lægger du for alvor i kakkelovnen til vægtproblemer.

Andre elementer omhandler:
Smags- og lugtesans, som bliver skærpede, og maden derfor smager bedre.
At man tidligere satte “spise-punktummer” med sine smøger. Og når nu punktummet er fjernet, stikker man meget længere til sine flødekartofler og de overskydende frikadeller – og indtager derved langt flere kalorier.
At man generelt set får mere appetit.
At eftersom rygning tidligere har gjort det ud for mellemmåltider, tyr man nu til muffins og Kims chips, når mellemmåltidssult melder sig.

De to overordnede håndtag at dreje på for at undgå en større vægtforøgelse er bevægelse og selektiv ernæring.
Sørg for i denne periode på godt 4 måneder at bevæge dig hver dag efter mange bække små-princippet. Så hellere tage trapperne, som professor Bente Klarlund taler om i sin bog Gå-bogen end at lade dig hive op med elevatoren. Alt tæller. Gå i vinterbad. Svøm. Sæt dig for at løbe. Eller gå en tur i skoven. Alle de gode bevægelsestips, du kender fra damebladene.
Det andet omhandler ernæring. Et stort og spændende emne, hvor blandt andet midlertidlig faste og keto måske kan være noget for dig. Læs evt. mere om faste her.

Af Jimmy Hansen

Nej. Men der er dog en flok ting, du skal være vågen omkring.

Fra naturens side får du en kunstig slankekur foræret, når du pelser smøger. Sådan er det i hvert fald for mange. Stofskiftet begår et slags kvantespring og er lidt højere end normalt under rygning. Når du således stopper med at ryge, er der en periode på 3-5 måneder, hvor man er mere tilbøjelig til at få ekstra kg på sidebenene (indtil kroppen har fundet tilbage til normaltilstand). Det er denne periode, der er den kritiske.

Kritisk af mange årsager.

For ikke nok med, at du stofskiftemæssigt er udfordret, har smøgerne – set i forhold til vægt og kalorieindtag – spillet en ret stor rolle på forskellig vis.

Det vistnok “farligste” element i denne kontekst er, at du begynder at spise på dine følelser. Egentlig lidt på samme måde, som du har røget på dine følelser. Så for nogle af os eksrygere gælder det, at vi begynder at spise pænt store mængder Bjørnsted chokolade fra Føtex, hver gang vi bliver stressede eller kede af det. Så det hurtige regnestykke bliver så et langt højere kalorieindtag sammen med et lavere stofskifte, og så lægger du for alvor i kakkelovnen til vægtproblemer.

Andre elementer omhandler:
Smags- og lugtesans, som bliver skærpede, og maden derfor smager bedre.
At man tidligere satte “spise-punktummer” med sine smøger. Og når nu punktummet er fjernet, stikker man meget længere til sine flødekartofler og de overskydende frikadeller – og indtager derved langt flere kalorier.
At man generelt set får mere appetit.
At eftersom rygning tidligere har gjort det ud for mellemmåltider, tyr man nu til muffins og Kims chips, når mellemmåltidssult melder sig.

De to overordnede håndtag at dreje på for at undgå en større vægtforøgelse er bevægelse og selektiv ernæring.
Sørg for i denne periode på godt 4 måneder at bevæge dig hver dag efter mange bække små-princippet. Så hellere tage trapperne, som professor Bente Klarlund taler om i sin bog Gå-bogen end at lade dig hive op med elevatoren. Alt tæller. Gå i vinterbad. Svøm. Sæt dig for at løbe. Eller gå en tur i skoven. Alle de gode bevægelsestips, du kender fra damebladene.
Det andet omhandler ernæring. Et stort og spændende emne, hvor blandt andet midlertidlig faste og keto måske kan være noget for dig. Læs evt. mere om faste her.