Bevidst åndedræt

Åndedrættet er en af de vigtige døre ind til, hvem vi er, og hvad der bor på vores indersider. Den fås i mange variationer og fortæller alt muligt.

De forskellige anspændtheder, vi slæber rundt med os, kan med andre ord spejle sig i vores åndedræt. Nogle gange bevidst og også ubevidst.

Hvordan er dit åndedræt? Foregår det i et roligt tempo med dyb god kontakt til bunden af din krop, eller er det mest noget, der finder sted omkring dine kraveben?

“Whenever I feel blue,
I start breathing again.”

L. Frank Baum

Overfladisk vejrtrækning kan bidrage til træthed, mindre virksom fordøjelse og dårlig blodcirkulation, fordi kroppen ikke får tilstrækkeligt med ilt. Og da 70 pct. af vores affaldsstoffer udskilles via åndedrættet, kan der ske en ophobning af affaldsstoffer, som kommer med forskellige konsekvenser. Derudover kan kravebensåndedræt få en negativ prægning på dit muskeltræk med spændinger i ryg, skuldre, nakke og bryst til følge.
På den anden side kommer det dybe åndedræt med mange positive konsekvenser, såsom ongoing massage af dine indre organer, bedre veneløb, højere udskillelse af affaldsstoffer og generelt et mere roligt gemyt.

Nogle af de vejtrækningsteknikker, der kan arbejdes med er:

Wim Hof-vejrtrækning

Det system af specielle typer vejrtrækning og lyde, som Emilie Conrad udviklede i samarbejde med Stephen Porges, og som blandt andet mundede ud i Continuum

 

Nogle af teknikkerne fra rebirthing

Rolig vejrtrækning i forbindelse med brug af syngeskåle og meditation

Aroma- terapeutisk vejrtrækning

Fridykker- åndedræt inspireret af ”Hold vejret” af Morten Rosenvold Villadsen

Aktivering af forskellige dele af kroppens chakraer under vejrtrækning

Breath of fire og fokus på kundalini

Copyright © Jimmy Hansen 2020