Meditation

Transformation

Hvis jeg kun måtte tage tre ting med på en øde ø, som Ramus Seebach synger om, ville jeg ligesom ham vælge en kvinde, jeg elskede, tandtråd og evnen til at meditere. Jeg tænker, at man godt på en eller anden måde kan opstøve sig en tandbørste, men tandtråd (tilsat flourid), nej, det kan man ikke. Og så altså meditation, hvis man kan sige, det er en ting, hvilket man nok ikke kan. Det er jo snarere en egenskab ved mig, som jeg bibringer, ligesom alt det andet jeg i forvejen har med mig.

Men i hvert fald ville jeg være glad for også at kunne meditere, hvis jeg havnede på en øde ø. Sammen med yoga er det måske det mest afstressende, jeg kan foretage mig. Hvis jeg har myldretanker, skal jeg blot sidde i ti minutter i meditationsstilling og betragte tankerne fløjte rundt, og så pludselig er der helt stille i mit hoved. Jeg bruger personligt meditation til en del forskellige ting. Først og fremmest som sovemiddel. Jeg havde på et tidspunkt store udfordringer med at sove og fandt i min søgen efter den gode søvn frem til meditation som det bedste og mest potente redskab. Ved at slukke for de elektroniske apparater ved en 2130-tiden og meditere en god halv times tid lige inden sengetid, blev jeg garanteret (i 19 ud af 20 tilfælde) en lang og god nats søvn. En garanti, der stadig består. Derudover bruger jeg det til at afstresse, til at være i bedre indre kontakt, som optakt til mere tænksomme, rationelle stunder, at være i spirituel kontakt og hvis jeg er forvirret og søger afklaring over et emne.

Et toptunet immunforsvar

Meditation er en oldgammel praksis, som især i Østen er blevet brugt i flere tusinde år, og som Vesten i stigende grad har taget og tager til sig. Og ikke mindst efter meditation har haft videnskabelig interesse og er blevet undersøgt på kryds og tværs i alle mulige kontekster med alle mulige forskellige formål for øje, har det spredt sig. Et af de steder, som efter min mening stikker ud eller er langt fremme i skoene, hvad angår ”at bevise”, at meditation kan noget, er Wisconsin University i USA, hvor en særlig meditationsafdeling står under ledelse af Richard Davidson. Richard og hans team har længe bedrevet studier med meditation, hvor de blandt andet gør brug af de nyeste hjerneskannere og fx laver målinger på mediterende munke fra Tibet. Det er der kommet nogle ret interessante resultater ud af. Et af dem omhandler en gruppe medarbejdere fra bioteckfirmaet Promega, som alle klagede over stress, bekymringer og lav energi. Eksperimentet blev sat op på en måde, hvor en kontrolgruppe modtog meditationstræning i en periode på to måneder, mens en anden uhindret fortsatte deres arbejdsliv. For den mediterende gruppe kunne man efter denne periodes meditationspraksis måle en forøget aktivitet i deres venstre præfrontale cortex (ifølge Richard Davidson en markør for højere grad af lykke), deres stressniveau var for nedadgående, de havde færre bekymringer og derudover var de mere energiske. At man så samtidig kunne måle en positiv effekt på deres immunsystem, er ikke mindre interessant. Ikke overraskende var der ingen ændringer at spore hos den anden kontrolgruppe. (”The emotional life of your brain” – Richard J. Davidson).

Brystkræft og depression

Men også i Danmark udføres der alverdens forskellige forsøg med meditation. I april 2013 blev følgende studie offentliggjort, hvor man satte 336 danske kvinder, som alle var ramt af brystkræft, til at meditere. Meditationsperioden varede otte uger, hvor man testede for, om det kunne reducere angst og depression. Resultatet blev, at for især de kvinder, der til at starte med havde en høj grad af angst og depression, var der signifikante resultater at spore, mens det ikke var helt så udtalt for kvinder, der i begyndelsen ikke havde særlig høje grader af omtalte følelser.

Meditation kan virkelig noget, og da det er utrolig let at lære, handler det bare om at gå i gang.

Copyright © Jimmy Hansen 2020