Åndedrættet som port

Beroligende – afstressende

Menneskets autonome nervesystem kan deles op i to overordnede grene: parasympatikum og sympatikum. Det første har at gøre med at vegetere, at slappe af og at lade op. Det sidste tilskrives alt det, der har at gøre med at handle, at være i kamp, at producere forskellige stressorer, som kan bruges til at udføre planer og ”være på”.

"Whenever I feel blue, I start breathing again"
L. Frank Baum

I forhold til åndedrættet er det så forunderligt indrettet, at ved indånding stiger sympatikum og ved udånding falder det, imens parasympatikus stiger. Hvis du mærker din puls og tager en dyb indånding, vil du opleve, at pulsen stiger en smule, og vice versa.

Vi er med andre ord prægbare via åndedrættet, og det har igennem tiden udmøntet sig i mange spændende vejrtrækningsteknikker, som lægger vægt på forskellige aspekter af mennesket. Nogle af de åndedrætssystemer, som bruges i denne klinik, er:

Det system af specielle typer vejrtrækning og lyde, som Emilie Conrad udviklede i samarbejde med Stephen Porges, og som blandt andet mundede ud i Continuum

Rolig vejrtrækning i forbindelse med brug af syngeskåle og meditation

Breath of fire og fokus på kundalini

AUM

Aroma- terapeutisk vejrtrækning

Fridykker- åndedræt inspireret af ”Hold vejret” af Morten Rosenvold Villadsen

Aktivering af forskellige dele af kroppens chakraer under vejrtrækning

Wim Hof (en meget dynamisk vejrtrækning, som sammen med kolde bade kan gøre noget fantastisk ved sind og krop)

Copyright © Jimmy Hansen 2020