Bevægelse

retning

mening

Alt i os er bevægelse. Blodet risler rundt – døgnet rundt, lymfen rydder op, bindevævet pakker ind og knytter an, knogler ædes op og bygges op i en evig cyklus, musklerne trækker sig sammen, nerverne udøver synapser, hormonerne blinker, bakterierne producerer, peptiderne kommunikerer, det autonome nervesystem overvåger, immunforsvaret beskytter, mitokondrierne laver energi, enzymerne klipper, rna’et kopierer dna’et, tarmen udøver peristaltik, maven nedbryder, lungerne bytter, nyrerne filtrerer, bugspytkirtlen spytter, leveren renser.

Så måske man kan være en lille smule fræk og postulere, at en del af forklaringen på det moderne menneskes mange sjælelige kvababbelser kan være, at det bevæger sig for lidt.

For hvis alt, hvad vi i øvrigt er givet ved, har at gøre med bevægelse, og vi dagligt i lange perioder ad gangen tvinger os ind i stillesiddende tilstande, er der noget, som kan skabe mislyde. Uoverensstemmelser. Ubalancer. Og vi ved det godt alle sammen – at når vi bevæger os ved at gå en tur, motionere i skoven, deltage i en kajakkonkurrence, løbe på løbebåndet i fitnessklubben, løfte vægte, får vi det bedre. Utallige videnskabelige studier understøtter de positive effekter ved bevægelse/motion, og at det virker over en bred kam af tilstande; fra visse typer stress, visse typer angst, depressioner, vævsmæssig låsthed, til alle mulige sygdomme af både de lette og mere alvorlige.

Vi er skabt

til

bevægelse

Så hvordan har du positioneret dig i forhold til bevægelse? Eller mangel på samme? Og kan det være noget af forklaringen eller løsningen på den problematik, du bringer til torvs?

Især imellem sessioner giver det mening at terapeut og klient lægger planer for, hvilken type bevægelse der for den enkelte giver mest mening. På klinikken arbejdedes der med følgende bevægelsesformer:

Yoga

Dans

MAM-træning

Tai chi

Grundtræning med goju ryu karate

Elementer fra bjj

 

Copyright © Jimmy Hansen 2020